Vad är MIPS?

MIPS har tagits fram av ett svenskt företag och är en förkortning för Multi-directional Impact Protection System. Företaget MIPS grundades år 2001 och ägnar sig helt och hållet åt denna produkt som är tänkt att skydda cyklisters hjärnor. Själva tekniken bygger på två årtionden av akademisk forskning vid Karolinska Sjukhuset och Kungliga Tekniska Högskolan (KTH). En cykelhjälm som använder sig av denna hjälmteknik har ett lågfriktionslager mellan hjälmens yttre skal och dess inre vaddering. Detta lager är utformat för att minska de rotationskrafter som hjärnan utsätts för vid en vinklad stöt mot huvudet i samband med en krasch.

Så fungerar MIPS

Då en cykelolycka inträffar finns det framför allt två olika typer av kraft som är inblandade – rotationskraft och linjär kraft. De flesta stötar mot huvudet är en kombination av dessa bägge krafter. När en hjälm som är utrustad med MIPS utsätts för en vinklad stöt, ska lågfriktionslagret (det gula plastlagret inuti hjälmen) låta hjälmen glida i förhållande till huvudet. Rotationsenergin reduceras under de första viktiga millisekundrarna av stötsekvensen. På så sätt ska MIPS göra stor skillnad vad gäller allvarlighetsgraden av en eventuell skada till följd av stöten.

MIPS omfamnas av hjälmtillverkare och cyklister

Sedan produkten lanserades på marknaden, har MIPS blivit något av en standard i cykelbranschen. Flera av de stora tillverkarna av cykelhjälmar, såsom Giro och Bell, har utrustat sina hjälmar med MIPS, och en hjälm som använder sig av denna teknik kostar generellt sett bara några hundralappar mer än en hjälm som inte gör det. Att köpa en cykelhjälm med MIPS är otvivelaktigt en bra idé. Det extra skydd som en sådan hjälm ger kan nämligen vara skillnaden mellan en allvarlig och en lindrig krasch. Att uppgradera från en vanlig cykelhjälm till en säkrare modell är därför att betrakta som en bra investering.

Giro skriver själva på sin webbplats att MIPS kan ge ett bättre skydd vid vissa stötar. Deras hjälmar är utformade för att minska så mycket energi som möjligt vid en eventuell krasch, och syftet med de MIPS-utrustade cykelhjälmarna är att minska rotationskraften. Hjälmtillverkaren är övertygade om att hjälmar som är utrustade med denna teknik kan minska den rotationskraft som vid vissa stötar riskerar att överföras till cyklistens hjärna. Giro och andra hjälmtillverkare har under flera års tid samarbetat med företaget bakom tekniken, för att ta fram en så pass bra produkt som möjligt. Deras forskning och utveckling samt utförliga tester har lett fram till dagens cykelhjälmar som alltså ska ge extra bra skydd vid vissa stötar.

Cyklister som är inblandade i allvarliga krascher berättar ofta om hur tacksamma de är att de bar en MIPS-hjälm vid olyckstillfället. Även om det är svårt att bevisa att det utan tvekan var MIPS-tekniken som gjorde skillnaden, är tillverkaren av produkten säker på att en MIPS-hjälm skyddar bättre vid en olycka. De har utfört tester som visar att så är fallet, och uppskattar att konsumenterna är tacksamma för det jobb de har lagt ner på tekniken. Att överhuvudtaget bära hjälm gör som bekant skillnad, och genom att bära en MIPS-hjälm kan du ytterligare förbättra det skydd som utgör den sista utposten mellan asfalten och din skalle.

Framtidens cykelhjälm

Den viktigaste delen av din cykelutrustning är förstås inte dina cykelkläder utan hjälmen. Även om MIPS idag inte är en standard, tros MIPS-hjälmarna vara framtidens cykelhjälmar och det är fullt möjligt att alla framtida säkerhetsstandarder för cykelhjälmar kommer att innehålla någon form av test för att säkerställa att produkterna ger en minskad rotationskraft. Oavsett vilket, vet vi redan nu att hjälmar som utrustats med denna teknik kan ge extra mycket skydd vid särskilda stötar. Varför skulle vi då inte vilja ha denna högre skyddsnivå när vi är ute och cyklar?